آموزش ساخت بازی سه بعدی به زبان Basic با دارک بیسیک Dark Basic
تهیه و آموزش نرم افزار دارک بیسیک
 
 
سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, :: 1:44 ::  نويسنده : ابوالفضل

 این فصل شامل دستوراتی برای رسم اشکال دو بعدی مانند نقطه دایره خط و . . . می باشد . همچنین می توانیم رنگ قلم و زمینه آن را نیز مشخص کنیم .

 

تابع RGB

با این تابع می توانیم عبارات عددی و یا کراکتری و همچنین اشکال دو بعدی و اشیاء سه بعدی را با رنگ دلخواهمان چاپ و یا رسم کنیم . این تابع سه ورودی دارد مانند دستورالعمل زیر :

 

(NumberColor = RGB(Red,Green,Blue

 

در کامپیوتر رنگ ها از سه رنگ اصلی قرمز و سبز و آبی بوجود آمده اند . یعنی هر رنگی یک شماره ی منحصر به فرد دارد  . در تابع می توانیم به هر کدام از رنگ های اصلی ( قرمز و سبز و آبی ) عددی بین 0 تا 255 اختصاص دهیم و آن را وارد این تابع کنیم ، تا رنگ کل که خود یک عدد است توسط این تابع ایجاد شود . بعد می توانیم از آن عدد برای مشخص کردن رنگ قلم برای چاپ و ترسیم استفاده کنیم .

طبق این دستورالعمل به جای Red ( به معنای شدت رنگ قرمز ) عددی در محدوده ی 0 تا 255 و به جای Green ( به معنای شدت رنگ سبز ) عددی در محدوده ی 0 تا 255 و به جای Blue ( به معنای شدت رنگ آبی ) عددی در محدوده ی 0 تا 255 قرار می دهیم . تابع با توجه به مقادیر وارده عددی تولید می کند که حاصل مخلوط این سه عدد ( این سه رنگ اصلی ) است . یعنی این تابع با توجه به اعداد ورودی 16777216 رنگ تولید می کند . مانند مثال های زیر :

 

(NumberColor = Rgb(255,0,0

 

در این مثال شدت رنگ قرمز 255 و شدت رنگ سبز 0 و شدت رنگ آبی 0 می باشد . در نتیجه عدد NumberColor به دلیل شدت رنگ بالای قرمز عددی را برمی گرداند که آن عدد کد رنگ قرمز پررنگ می باشد .

 

اگر (Rgb (255,0,0 باشد ، عدد NumberColor رنگ قرمز را مشخص می کند .

اگر (Rgb (0,255,0 باشد ، عدد NumberColor رنگ سبز را مشخص می کند .

اگر (Rgb (0,0,255 باشد ، عدد NumberColor رنگ آبی را مشخص می کند .

اگر (Rgb (0,0,0 باشد ، عدد NumberColor رنگ سیاه را مشخص می کند .

اگر (Rgb (255,255,255 باشد ، عدد NumberColor رنگ سفید را مشخص می کند .

اگر (Rgb (255,0,255 باشد ، عدد NumberColor رنگ صورتی را مشخص می کند .

اگر (Rgb (255,255,0 باشد ، عدد NumberColor رنگ زرد را مشخص می کند .

اگر (Rgb (255,0,255 باشد ، عدد NumberColor رنگ فیروزه ای را مشخص می کند . 

برای ایجاد سایر رنگ ها باید عدد هایی بین صفر تا 255 را در تابع قرار دهیم .

 

برای تعیین رنگ راه راحت تری هم وجود دارد . 

 

1 – ابتدا دستور مربوط به انتخاب رنگ مثلا INK را تایپ می کنیم . 

2 – بعد از قرار داد یک فاصله ( فشردن دکمه ی Space ) ، کلیک سمت راست موس را فشار می دهیم . و گزینه ی ...Insert RGB Colour را از منوی ظاهر شده انتخاب می کنیم . کادری مانند شکل زیر باز خواهد شد .

 

 

 

 

می توانیم رنگ مورد دلخواهمان را انتخاب کنیم . با فشردن دکمه ی Ok تابع ()RGB بطور خودکار مقدار دهی می شود . به همین سادگی می توانیم رنگ مورد نظر مان را تنظیم کنیم .

 

دستور CLS

این دستور کل صفحه نمایش را با رنگ دلخواه ما پاک می کند . مانند دستورالعمل زیر :

 

CLS NumberColor

 

طبق این دستورالعمل به جای NumberColor کد رنگ مورد نظرمان را قرار می دهیم . می توانیم از تابع ()RGB برای ایجاد کد رنگ استفاده کنیم . مثلا می خواهیم کل صفحه نمایش را با رنگ سبز پاک کنیم . 

 

(CLS Rgb(255,0,0

Wait Key

 

دستور INK

با این دستور می توانیم رنگ قلم و رنگ زمینه را برای چاپ متون و ترسیمات دو بعدی انتخاب کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

INK ForegroundColor,BackgroundColor

 

طبق این دستورالعمل به جای ForegroundColor رنگ قلم و به جای BackgroundColor رنگ پشت زمینه را  قرار می دهیم . مانند مثال زیر :

 

(Ink Rgb(0,0,255),Rgb(0,255,0

"Print "ForeGround Color Is Blue And BackGround Color Is Green

Wait Key

 

دستور DOT

با این دستور می توانیم بر روی صفحه نمایشگر نقطه رسم کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

DOT X,Y

 

طبق این دستورالعمل به جای X فاصله ی نقطه از سمت چپ صفحه ی نمایشگر و به جای Y فاصله ی نقطه از بالای صفحه ی نمایشگر را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :

 

(Ink Rgb(255,255,255),Rgb(0,0,0

Dot 100,100

Wait Key

 

بصورت زیر هم می توان نمای زیبایی ایجاد کرد .

 

For I = 0 To 255

   For J = 0 To 255

      INK RGB(I,J,0),0

       Dot I*2 , J*2

   Next J

Next I

Wait Key

 

دستور LINE

از این دستور برای رسم خط استفاده می کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

LINE X1,Y1,X2,Y2

 

طبق این دستورالعمل برای رسم یک خط مختصات دو نقطه 1 و 2 را وارد می کنیم . یعنی به جای X1 فاصله ی نقطه ی اول از چپ صفحه و به جای Y1 فاصله ی نقطه ی اول از بالای صفحه و به جای X2 فاصله ی نقطه ی دوم از چپ صفحه و به جای Y2 فاصله ی نقطه ی دوم از بالای صفحه را قرار می دهیم و دستور LINE یک خط از نقطه ی اول به نقطه ی دوم رسم می کند . مانند مثال زیر :

 

Ink Rgb (255,0,255) , 0

Line 100,100,200,200

Wait Key

 

با اجرای این مثال خطی با رنگ صورتی از نقطه ی 100 و 100 به نقطه ی 200 و 200 رسم می شود .

 

در هر یک از توابع و دستوراتی که از اول تا الان گفته شد ، می توانیم به جای اعداد از متغیز هم استفاده کنیم . مانند مثال زیر :

 

Do

Ink Rgb(Rnd(255),Rnd(255),Rnd(255)) , 0

(intAng = Rnd(360

(Line 320,240,320+Sin(intAng)*Rnd(400),240+Cos(intAng)* Rnd(400

Loop

Wait Key

 

دستور BOX

از این دستور برای رسم مستطیل استفاده می کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

BOX Left,Top,Right,Bottom

 

طبق این دستورالعمل به جای Left فاصله ی ظلع چپ مستطیل تا ظلع چپ صفحه نمایش و به جای Top فاصله ی ظلع بالای مستطیل تا ظلع بالای صفحه نمایش و به جای Right فاصله ی ظلع راست مستطیل تا ظلع چپ صفحه نمایش و به جای Bottom فاصله ی ظلع پائین مسطیل تا ظلع بالای صفحه نمایش را قرار می دهیم . یعنی برای رسم یک مستطیل که طول آن 50 و ارتفاع آن 50 و فاصله ی آن تا بالای صفحه 50 و فاصله ی آن تا چپ صفحه 50 باشد ، باید مانند مثال زیر عمل کنید :

 

(Ink Rgb(0,255,0

Box 50,50,100,100

WAIT KEY

 

دستور Box را می توان بشکل دیگری هم استفاده کرد . مانند زیر :

 

BOX Left,Top,Right,Bottom,Color1,Color2,Color3,Color4

 

در این دستورالعمل به جای Color1 و Color2 و Color3 و Color4 کد چها رنگ مختلف را قرار می دهیم تا هر گوشه از مستطیل به هر کدام از این رنگ ها گرایش پیدا کند . مانند مثال زیر :

 

(BOX 50,50,250,250,RGB(255,0,0),RGB(0,255,0),RGB(0,0,255),RGB(0,255,255

WAIT KEY

 

دستور CIRCLE

با این دستور دایره رسم می کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

CIRCLE X,Y,Radius

 

طبق این دستورالعمل به جای X فاصله ی مرکز دایره از چپ صفحه نمایش و به جای Y فاصله ی مرکز دایره تا بالای صفحه نمایش و به جای Radius شعاع دایره را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :

 

CIRCLE 320,240,100

WAIT KEY

 

در این مثال دایره ای با شعاع 100 در مختصات 320 و 240 رسم می شود .

 

دستور ELLIPSE

با این دستور بیضی رسم می کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

ELLIPSE X,Y,XRadius,YRadius

 

طبق این دستورالعمل به جای X فاصله ی مرکز بیضی از چپ صفحه نمایش و به جای Y فاصله ی مرکز بیضی تا بالای صفحه نمایش و به جای XRadius اندازه ی شعاع افقی (موازی محور X ها ) و به جای YRadius اندازه ی شعای عمودی (موازی محور Y ها ) بیضی را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :

 

ELLIPSE 320,240,100,50

WAIT KEY

 

تابع POINT

با این تابع ، شماره کد رنگ نقطه ای را در مختصات خاصی از صفحه نمایش ، بدست می آوریم . مانند دستورالعمل زیر :

 

(ColorNumber = POINT(X,Y

 

طبق این دستورالعمل به جای X فاصله ی نقطه از چپ صفحه ( محور افقی ) و به جای Y فاصله ی نقطه از بالای صفحه ( محور عمودی ) را قرار می دهیم . مانند مثال زیر .

 

(CLS RGB(128,64,0

(PRINT POINT(320,240

WAIT KEY

 

تابع RGBR

این تابع شدت رنگ قرمز را از کد کلی رنگ بدست می آورد . مانند دستورالعمل زیر :

 

(CLS RGB(128,64,255

((PRINT "AMOUNT OF RED = " ; RGBR(POINT(320,240

WAIT KEY

 

تابع RGBG

این تابع شدت رنگ سبز را از کد کلی رنگ بدست می آورد . مانند دستورالعمل زیر :

 

(CLS RGB(128,164,255

(ColorNumber = POINT(320,240

(PRINT "AMOUNT OF GREEN = " ; RGBG(ColorNumber

WAIT KEY

 

تابع RGBB

این تابع شدت رنگ آبی را از کد کلی رنگ بدست می آورد . مانند دستورالعمل زیر :

 

(CLS RGB(128,64,5

((PRINT "AMOUNT OF BLUE = " ; RGBB(POINT(320,240

WAIT KEY



صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ساخت بازی 3D ( سه بعدی ) به زبان Basic با دارک بیسیک D و آدرس darkbasic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 243
بازدید کل : 99613
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1